Marsz po zdrowie
Marsz po zdrowieArtykuł DarmowyIwona próbowała już wszystkiego - tyle tylko, że... teoretycznie. Rozum podpowiadał, że musi zacząć się ruszać więcej niż wstając i siadając przy komputerze, ale wciąż nie mogla się zdecydować... Po latach bez aktywności fizycznej każdy wysiłek wydawał się zbyt wielki. Aż nagle znalazła - Nordic Walking - to jest to! Przecież to tylko spacer, no może marsz...

Kijki w dłoń!
Nordic Walking to po prostu  „chód z kijkami”. Marsz różni się od zwykłego chodu tym, że od podłoża odpychamy się specjalnie do tego skonstruowanymi kijkami. Pozwala to przenieść część obciążenia z kolan i kręgosłupa, dzięki czemu pracują także między innymi ręce, barki, ramiona, mięśnie klatki piersiowej. W sumie aż 90% mięśni naszego ciała jest zaangażowanych w trening, czego dowodzą liczne badania. Spalanie kalorii także jest intensywniejsze aż o 20%. A więc - przy okazji - chudniemy!

Gwiazdy maszerują
Czy to właśnie jest powód, dla którego Nordic Walking staje się coraz bardziej popularny? A może zabiegani szukamy takich form aktywności, które bez nadmiernego wysiłku fizycznego pozwolą nam podnieść swoją kondycję fizyczną, poprawić koordynację ruchową i jeszcze będą pretekstem do spędzenia czasu na świeżym powietrzu?  Nordic Walking można uprawiać wszędzie, niezależnie od pory roku, miejsca czy klimatu. Równie dobrze nadają się do tego pasma górskie jak i asfaltowe drogi. Jest to sport praktycznie dla każdego. Nikogo już nie dziwi na miejskich alejkach widok osoby maszerującej z kijkami. I coraz częściej wśród idących po zdrowie spotkać też można gwiazdy z pierwszych stron gazet. A to rodzi naśladowców. Powstają więc ośrodki szkoleniowe propagujące ten sport...

 

Marsz po zdrowie

 

Sport dla milionów
Za ojczyznę Nordic Walking uznajemy Finlandię, gdzie około 400 tysięcy osób uprawia ten sport. Jednak w rzeczywistości ma on znacznie dłuższą historię. Już w starożytności ludzie dostrzegli, że marsz w trudnym terenie przychodzi łatwiej, gdy mamy kij (lub dwa) do podpierania się. Warto zwrócić uwagę, że kijki są także nieodłącznym elementem wyposażenia każdego narciarza. Ich letnie treningi bardzo przypominały właśnie Nordic Walking. Dziś na świecie jest podobno już ponad 7 milionów walkerów! I jest to bez wątpienia najszybciej rozwijająca się masowa dyscyplina sportu, dostępna praktycznie dla każdego - bez względu na wiek i kondycję.

Same zalety:
- przy użyciu prawidłowej techniki stymuluje 90% układu mięśniowego, poprzez angażowanie górnych części ciała,
- jest o 30-40% bardziej efektywny od spaceru bez kijów,
- nie występuje tzw. „przeciążenie” jak przy bieganiu, jest to sport  delikatny dla stawów,
- rozluźnia napięcie mięśni ramion i szyi, zapobiega bólowi pleców, poprawia koordynację ruchową,
- skutecznie redukuje masę ciała oraz podnosi sprawność układu krążenia,
- daje poczucie bezpieczeństwa w trakcie spaceru, przede wszystkim w terenie górskim i dlatego jest bezpieczną formą ruchu, również dla osób starszych,
- redukuje obciążenie stawów i kręgosłupa, co czyni go przystępnym dla osób z nadwagą problemami ortopedycznymi,
- jest niezależny od terenu, sezonu, pogody i dlatego można go uprawiać cały rok,
- minimalne wymagania czynią go dostępnym dla każdego,
- kije mogą być używane dodatkowo do specjalnych ćwiczeń siłowych i rozciągających,
- Nordic Walkingu można się nauczyć szybko, ponieważ bazuje na naturalnym sposobie poruszania się człowieka.

Łukasz Mudlaff
 

 Poznaj osobiście zalety Nordic Walking. Weź udział w kursie organizowanym przez grupę szkoleniową Ahaska.

Więcej informacji tutaj >>>