Migawki

Dla prenumeratorów naszego czasopisma 10% zniżki na kurs praktyk NLP.

Zaglądnij >>> 

 
Jaka tematyka artykułów najbardziej Cię interesuje?
 

Nasze czasopisma

Ezoteryk
Psychologia w Biznesie
akasha_logo.gif
Strona Główna arrow Elixir 2008 arrow Nr 7 arrow Ćwiczenia na jesień
Ćwiczenia na jesień Drukuj Poleć znajomemu

Ćwiczenia na jesieńPrzyzwyczajaj oczy do czytania.   Artykuł Darmowy

Po wakacjach, gdy większość czasu spędzaliśmy poza biurem czy szkołą jest czas na powrót do komputerów, papierów, książek. Czas na bardziej aktywne zaangażowanie oczu w wielogodzinne czytanie.

Narząd wzroku, jak wiemy, został przez naturę przystosowany do pracy w różnych porach dnia, przy różnym natężeniu światła i różnym kącie padania promieni słonecznych. Gdy zmuszamy oczy do wielogodzinnej pracy w niezmiennych warunkach (np. przy sztucznym oświetleniu) działamy wbrew naturze i wbrew możliwościom narządu wzroku.
Podstawowym czynnikiem ochrony wzroku przed ewentualnymi negatywnymi skutkami długotrwałego czytania jest zatem prawidłowe oświetlenie. Miejsce, gdzie czytamy powinno być jasne, dobrze oświetlone, a ściany nie powinny być błyszczące. Oświetlanie czytanego tekstu skoncentrowanym strumieniem jasnego światła, skierowanego na książkę jest błędem. Powoduje zmęczenie siatkówki.
Czytać należy w pokoju oświetlonym tak, by można było w dowolnej chwili przenieść się wraz z książką w inne miejsce, dla zmiany kąta padania światła.
Druga istotna sprawa to pozycja ciała. Siedząc przy biurku lub stole utrzymuj wyprostowaną postawę. Plecy i kark powinny pozostawać w jednej linii. Pozycję wyprostowaną zachowuj także przy czytaniu w fotelu. Trzymaj książkę w rękach w odległości około 35-40 cm od oczu, w takim usytuowaniu, by oś spojrzenia była prostopadła do tekstu. Osiąga się to, gdy kąt pomiędzy książką a blatem stołu wynosi 30 stopni. Ułożenie ciała i głowy powinno być naturalne i nie wywoływać jakichkolwiek napięć mięśniowych, utrudniających swobodną cyrkulację krwi i pogarszających ostrość widzenia. W trakcie czytania od czasu do czasu przeciągnij się, poziewaj i pochodź po pokoju. Nie zapominaj o swobodnym oddechu i częstym mruganiu powiekami. Wybierając książeczki dla dziecka unikaj tych, które wydrukowano na błyszczącym papierze. Unikaj też wymyślnej, ozdobnej czcionki. Najkorzystniejszy jest papier matowy, lekko kremowy, a druk czarny.

Jak przygotować oczy
Przed przystąpieniem do czytania warto zaaplikować sobie trening rozgrzewający.
Przed dużą porcją wysiłku należy uaktywnić wszystkie grupy mięśni, które będą w tym wysiłku uczestniczyły. Przygotowanie możesz wzbogacić o rozgrzewanie oczu na literach:
• Weź do ręki książkę, otwórz ją w dowolnym miejscu i przebiegnij szybko oczami, linijka po linijce, wszystkie rzędy liter, nie czytając słów. Wykonaj po prostu coś w rodzaju rozgrzewającego biegu gałek ocznych. To ćwiczenie uruchomi mikroruchy Twych gałek i pobudzi centralne widzenie.  
• Przebiegnij wzrokiem następnych kilkadziesiąt stron od góry do dołu, nadal nie czytając tekstu, ale tym razem nie wodząc wzrokiem po linijkach, lecz ogarniając wzrokiem całą stronę. Ćwiczenie to uruchamia oraz synchronizuje widzenie peryferyjne i centralne.
• Na koniec przewracaj kartkę za kartką do końca książki, rzucając jedynie okiem na poszczególne strony.


Ćwiczenia te pozwalają “obwąchać” tekst, który będziesz czytać. Na pozór nic nie dotarło do Ciebie z treści książki. Ale to tylko złudzenie. Po takim zlustrowaniu, tekst przyswoisz sobie znacznie szybciej i znacznie łatwiej.

fragment książki
Niny Grelli i Siergieja Litwinowa
Widzę bez okularów (wyd. Akasha)
 
Kiedyś
Przez kilka tysięcy lat w nocy było ciemno (chyba, że świecił księżyc). Wrażliwość oka była wysoka, tak aby mogło widzieć w nocy, w dzień zaś znacznie obniżała się, aby nie raziło słońce. Zielona linia na wykresie pokazuje zależność między poziomem wrażliwości siatkówki o różnej porze dnia a natężeniem światła (niebieska linia).
Dzisiaj
Dziś w nocy świecą latarnie, dzień spędzamy w sztucznym oświetleniu. dodatkowo wydłużamy go oglądając telewizję i zamiast płynnego świtu i zachodu słońca mamy nagłe włączanie i wyłączanie żarówki (różowa linia) - co jest szokiem dla oczu i zaburzeniem naturalnego rytmu pobudzenia i wyciszenia siatkówki. W nocy oczy są dodatkowo pobudzone, a w dzień niedoświetlone! (czarna linia).
  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2017 Elixir - nowa formuła życia ::