Migawki

Dla prenumeratorów naszego czasopisma 10% zniżki na kurs praktyk NLP.

Zaglądnij >>> 

 
akasha_logo.gif
Strona Główna arrow Elixir 2009 arrow Nr 11 arrow Wirtualna rozrywka
Wirtualna rozrywka Drukuj Poleć znajomemu
 Chcesz wiedzieć jak wieczory spędza 16 milionów ludzi na całym świecie w wieku od 10 do nawet 70 lat? To proste - grając w MMORPG.

MMORPG?
Pod tym tajemniczym skrótem kryje się Massively Multiplayer Online Role Playing Game. Najprościej oddając sens zawarty
w tej nazwie możemy powiedzieć, że MMORPG to gra, w której uczestniczymy równocześnie z setkami a nawet tysiącami graczy z całego świata. Odrywamy się od codzienności, by wcielić się w zupełnie inną postać i wraz z nią przemierzać wymyślone światy, w których nie musimy martwić się, dlaczego autobus spóźnia się akurat wtedy, gdy za pół godziny mamy ważne spotkanie. Kusząca perspektywa, prawda? Nic dziwnego, że uległo jej tak wiele osób, a ich ilość rośnie z każdym rokiem.

Trochę historii
Era gier MMORPG nastała już pod koniec lat 70 poprzedniego wieku. Z początku były to tzw. MUDy, czyli gry tekstowe. Zasada ich działania była bardzo prosta. Odpowiednimi komendami wpisywanymi z klawiatury przekazywaliśmy na serwer informacje o tym, co robi nasza postać, a następnie otrzymywaliśmy również tekstową odpowiedź. Przypominało to wspólne pisanie opowieści, w której każdy z uczestników kreował swój watek, mający wpływ na losy pozostałych bohaterów. Takie gry były jednak dostępne dla zamkniętych społeczności jak np. akademiki. Skupiały one głównie pasjonatów gatunku i na pewno nie można tu było mówić o ogromnych społecznościach graczy, jak ma to miejsce teraz. Mimo ograniczonych możliwości MUDów nie zniknęły one całkiem z rynku. Do dziś można spotkać grupy zapaleńców tworzących tego typu gry i tylko w Polsce funkcjonuje kilkanaście takich produkcji.
Gry MMORPG podobne do tych, jakie znamy dzisiaj zaczęły pojawiać się około lat 90. Nie trzeba było długo czekać na poważne projekty komercyjne o zasięgu globalnym. Nie sposób policzyć, ile takich gier dziś istnieje. Wciąż powstają nowe, a innymi zainteresowanie wygasa… Wystarczy jednak poszukać, a każdy znajdzie coś dla siebie, niezależnie od wieku. Przyjrzyjmy się kilku…

World of Warcraft
w skrócie WoW, (który świetnie oddaje reakcję osób rozpoczynających grę), to najbardziej popularna gra tego typu. Wchodząc w fikcyjny świat sami kreujemy swoją postać, wybieramy rasę, cechy charakteru, profesje i talenty, ale podlegamy regułom i poruszamy się poprzez kolejne poziomy, by zrealizować cele i zadania zawarte w strukturze gry. Tu fabuła jest oparta na odwiecznej walce Sojuszu z Hordą, znanej fanom z poprzednich wersji gier. WoW stworzony przez koncern Blizzard w 2004 roku trafił więc na przygotowany grunt i był wręcz skazany na sukces. Wystarczy powiedzieć, że w pierwszej dobie sprzedaży gra trafiła do 250 tysięcy graczy! Jednak podstawowy przepis na sukces każdej gry tego typu to jej nieustanny rozwój, bo bez tego nawet najlepsza produkcja w końcu się znudzi.
Nie mniej ważne jest skupienie wokół gry społeczności użytkowników. Ludzie, jeśli ich coś interesuje, chcą o tym czytać i rozmawiać z innymi pasjonatami. Twórcy WoW’a wiedzą o tym. Wystarczy w wyszukiwarce internetowej wpisać hasło „World of Warcraft” i wyświetli nam się cała lista stron traktujących o tej grze. Większość z tych serwisów jest tworzona przez samych graczy, pragnących się podzielić swoimi doświadczeniami, ale centrum informacji stanowi oficjalna strona samej gry (www.wow-europe.com).
Aktualnie gra posiada ponad 200 serwerów w samej Europie, z czego każdy z nich skupia minimum 1000 osób grających równocześnie w danej chwili. To daje nam co najmniej 200 tysięcy graczy online, czyli takich, którzy grają właśnie w tym momencie, gdy to czytasz!

 

 

Lunaroth
Co w tej grze, łatwo dostępnej przez przeglądarkę internetową, jest specjalnego? Nie znajdziemy tu zachwycającej grafiki czy innych fajerwerków. Nacisk położony został na rozwój wyobraźni, podobnie jak to było w tradycyjnych grach RPG. Twórcy Lunaroth wiedzą, jak ciężko jest grupie ludzi znaleźć równocześnie wolny czas, by się spotkać. Dzięki Internetowi stało się to prostsze. Wystarczy siąść wygodnie w fotelu we własnym domu i już możemy grać. Lunaroth to projekt w pełni amatorski, tworzony przez grupę zapaleńców, którzy na potrzeby gry stworzyli własny świat i system rozgrywki.
W tym świecie możesz zostać kim tylko pragniesz, lecz by spełnić marzenia czeka Cię długa droga. Zaczynasz jako wędrowiec, który przybył do miasta w poszukiwaniu przygód, bogactw i sławy. Musisz stawić czoła wielu przeciwnościom. Czy pomimo to spełnisz swe marzenia? Czy zostaniesz wielkim wojownikiem lub mistrzem magii? Czy na Twój widok ulice będą pustoszeć w strachu, czy wręcz przeciwnie - będziesz swym dobrem przyciągać ludzi? Będziesz samotnikiem, przemierzającym Lunaroth i odkrywającym jego sekrety?
A może wolisz stworzyć Klan, zbudować swoje własne miasto a nawet wraz z garstką zaufanych poddanych stworzyć własne księstwo gdzieś na zapomnianych przez boga i ludzi ziemiach. Decyzja należy do Ciebie. Tak jak kiedyś tworzyły się legendy opowiadane przy ognisku, tak teraz możesz stworzyć swoją w Internecie. Załoguj się na www.lunaroth.pl i puść wodze wyobraźni!

Uwaga! Wciąga!
Wirtualna rozrywka potrafi wciągnąć bardzo skutecznie. Dla wielu staje się to niestety nałogiem, z którego równie ciężko się wyleczyć, jak z palenia czy alkoholizmu. Ważne jest więc, by nie zatracić się w grach całkowicie. Są dobrą alternatywą na nudny zimowy czas. Lecz nie zapominajmy, że wieczorny spacer z sympatią jest o wiele przyjemniejszy. Szczególnie, gdy od świata odgradza Was biała kurtyna powoli opadającego śniegu. Takie rzeczy to tylko tu, na Ziemi. Nie istnieje, ani nie powstanie gra, która zapewni podobne przeżycia…

Europejskie Centrum Gier w Krakowie
Gry komputerowe to nie tylko sposób na spędzenie czasu – może to być także świetna profesja. Już teraz hobbistycznie wiele osób zajmuje się tworzeniem gier, ale dopiero pomysł stworzenia pod Krakowem Europejskiej Doliny Gier i utworzenie przez Akademię  Górniczo-Hutniczą i Uniwersytet Jagielloński międzyuczelnianych studiów podyplomowych, stwarza warunki na zostanie prawdziwym zawodowcem i późniejszy dalszy rozwój. Studia mają do tego wszechstronnie przygotowywać. Będą podzielone na trzy niezależne moduły: projektowanie gier (w tym także tworzenie ich scenariuszy), programowanie gier oraz tworzenie assetów audiowizualnych. Studenci modułu „Projektowanie gier” zdobędą wiedzę i umiejętności Game Designera (głównego projektanta gry, odpowiednika reżysera w filmie). Moduł „Programowanie gier” jest przeznaczony dla utalentowanych programistów i informatyków, którzy chcą specjalizować się w programowaniu gier komputerowych. „Tworzenie assetów do gier” to moduł dla osób artystycznie uzdolnionych, które nauczą się tworzenia materiałów graficznych, obróbki dźwięku, muzyki i animacji, używanych zarówno w produkcji gier komputerowych, jak i w animacjach komputerowych.Program ruszył już 16 lutego!
Być może po międzynarodowym sukcesie „Wiedzmina” będziemy teraz częściej chwalić się naszymi twórcami gier komputerowych.

Łukasz Mudlaff

 Większość gier MMORPG charakteryzuje się:
• fabułą, opartą na zadaniach do wykonania, potworach lub wrogach do pokonania, bądź łupach do zdobycia, co umożliwia przejście na kolejny wyższy poziom;
• określonym systemem rozwoju postaci np. poprzez przyswajanie nowych umiejętności, czy przechodzeniu na nowy poziom dzięki zdobytym punktom za poprawnie wykonane zadania;
• strukturą ekonomiczną opartą na handlu między graczami lub między graczami a NPCami, czyli postaciami, w które nie wciela się żaden z graczy, a ich działania są sterowane przez Mistrza Gry, albo bezpośrednio przez program (np. pojawiające się potwory);
• systemem gildii lub klanów, do których mogą dołączać gracze, tworząc tym samym wewnętrzne społeczności;
• czuwającymi i nadzorującymi świat gry Mistrzami Gry, pełniącymi rolę koordynatorów
i moderatorów.

  Akademia rodziców
Gry komputerowe mogą rozwijać wyobraźnię, zręczność, uczyć logiki
i kreatywnego myślenia, ale mogą być także zagrożeniem dla dziecka i prowadzić do uzależnienia.
Co więc każdy rodzic powinien?
• Wiedzieć, w jakie gry grają jego dzieci – najlepiej rozegrać przynajmniej część partii z dzieckiem.
• Uczyć krytycznego wybierania gier, a przy zakupie żądać informacji na jej temat i uważnie oglądać pudełka, czytając też to, co wydrukowano drobną czcionką.
• Ustalić zasady, z jakich gier dzieci mogą korzystać, a które z gier są dla nich niedozwolone i dlaczego, a także wzbudzać w dzieciach motywację do poszukiwania gier zawierających treści konstruktywne - edukacyjnych, logicznych, programów do nauki języków obcych itp.
• Ograniczyć czas spędzany przez dziecko przy komputerze do 1-2 godzin, robiąc częste przerwy i zezwalać na korzystanie z gier tylko wówczas, gdy rodzice są w domu..
• Konsekwentnie stosować zasadę: najpierw obowiązki, potem komputer.
• Pokazywać inne formy spędzania wolnego czasu, więcej czasu spędzać z dzieckiem, zapraszać do domu kolegów i koleżanki dziecka.

Jeśli potrzebujesz pomocy, by ocenić grę - możesz skorzystać np. z internetowego serwisu na
http://www.gry-online.pl

 

  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2017 Elixir - nowa formuła życia ::