Migawki

Dla prenumeratorów naszego czasopisma 10% zniżki na kurs praktyk NLP.

Zaglądnij >>> 

 
akasha_logo.gif
Strona Główna arrow Elixir 2008 arrow Nr 9 arrow Szacunek nie boli
Szacunek nie boli Drukuj Poleć znajomemu
Oceny: / 0
KiepskiŚwietny 
Komunikacja międzyludzka jest jak zamknięty obwód elektryczny. Kiedy w jednym miejscu następuje spięcie, to albo zapada ciemność, albo wybucha cały system. Co zatem robić, kiedy działamy w sytuacji podwyższonego napięcia?

Od kilku miesięcy prowadzimy kampanię „Komunikacja bez gwałtu”. Naszym celem jest nie tyle uzmysłowienie, jak niszczycielską siłę ma przemoc psychiczna, co wzmocnienie umiejętności zdrowego porozumiewania się. Kampanię wspiera cykl artykułów oscylujących wokół różnic w przekonaniach, wartościach, dotyczących umiejętności słuchania i empatii. Dziś kilka wskazówek, które pomogą Ci działać w czasie zawodowego kryzysu emocjonalnego.

Zdrowa komunikacja
Zdrowy dialog w rodzinie przekłada się na dialog w pracy i odwrotnie. Każda komunikacja jest jak zamknięty obwód elektryczny. Kiedy w jednym miejscu następuje spięcie, to na całej linii zapada ciemność. O ile można rzeczywiście „ładować akumulatory” w pracy lub w domu, to rozwiązanie to przestaje być skuteczne, jeżeli gdzieś następuje spięcie. Postaraj się więc zapominać w pracy o domowych sytuacjach, a w domu mówić o pracy z dystansem.

Awaria systemu
Firma to system. Zarówno korporacja, jak i ta mała, gdzie z pozoru łatwiej analizować kulturę i funkcjonowanie zespołu.
Prowadząc analizę sukcesów i porażek w niewielkiej firmie uwzględniaj czynniki psychologiczne i bierz pod uwagę również sytuacje rodzinne. Gdy jedna osoba przechodzi kryzys - rzutuje to na pracę całego zespołu. W dużej organizacji jednostka ma mniejszy wpływ na zespół i ogólną kulturę obowiązującą w firmie. Jednak wzrasta ilość czynników zakłócających działanie złożonego systemu i jego wpływ na ludzi i środowisko pracy. Dzieje się tak np. w obliczu utraty pozycji na rynku lub problemów ekonomicznych firmy, konieczności redukcji personelu itp. Zdrowe relacje mogą być wzmocnione poprzez kierowanie uwagi na tak zwane uczucia wyższe, cele, misję, społeczną odpowiedzialność biznesu, ideały i wartości.

Kiedy nam samym puszczają nerwy…
Istnieje zdrowa zasada - jeżeli nie panujesz nad emocjami, to wykrzycz się do lustra. W chwili wybuchu możesz uzyskać realizację swych żądań, ale z pewnością zranisz drugą osobę i to może stać się przyczyną pogorszenia jej funkcjonowania, a na pewno także waszej relacji. Agresja lub uznanie innych za gorszych od siebie ma destrukcyjny wpływ zarówno na Ciebie, jak i na innych i nie ma żadnego uzasadnienia. Sprawdza się w walce z wrogami na wojnie, ale nie ma potrzeby stosować jej w swoim obozie. Twoje wybuchy mogą być odebrane przez innych, jako wyraz obawy o przyszłość. W jednej sekundzie z silnej osoby zmienisz wizerunek na nieudacznika, choć nikt tego Ci nie powie wprost. Lepiej więc wykorzystać napięcie do zagrzania innych do działania, a agresję rozładowywać na sali sportowej.

Presja i nakaz
Decyzje dotyczące firmy czasem musi podjąć jedna osoba. Jeżeli to jesteś Ty, to bierz odpowiedzialność za to, czego się podejmujesz. Koncentruj się na problemie do rozwiązania, a nie na braku możliwości. Jeżeli na nim się nie znasz, to poszukaj merytorycznego wsparcia. Skonsultuj się z innymi i doceń ich zdanie. Skup się na tym, na co masz rzeczywiście wpływ. Uściślij cel, daj sobie i ludziom w Twoim otoczeniu możliwość wzięcia głębokiego oddechu. Wspólne działanie naprawdę nie boli, choć łatwo o nim zapomnieć pod presją.

Wilki wokół?
Co zrobić z osobami, które wykorzystują swoją pozycję i niszczą innych? Najczęściej tak zachowują się osoby, które same doświadczają presji i odzyskują poczucie pewności siebie, gdy postrzegają innych jako słabszych. Często nie mają pojęcia, jak inaczej być skutecznym. Osoba, która się zachowuje agresywnie wobec innych, może nie być tego świadoma. Taki wzorzec wyniosła z poprzednich doświadczeń, a intencja niszczenia innych może jej być przypisywana przez tych, którzy w obliczu ważnych zadań wolą plotkować i przeczekiwać.
Czasem wystarczy zwrócić uwagę i wykazać się asertywnością. Jeżeli ktoś narusza Twoją godność – powiedz to otwarcie! Zazwyczaj, pozwalając innym niszczyć siebie, nie mówimy tego, dopóki nasz organizm nie zaczyna wołać o pomoc.
Poszukaj pozytywnej intencji kryjącej się za agresywnym zachowaniem. Obniżysz poziom swojego stresu, znając choćby częściowo przyczynę takiego zachowania.
Generalnie lepiej zejść nie tylko z pola widzenia takiej osoby, ale pokazać tę sytuację szerszemu gronu osób. I ostatnia rada - wykorzystaj poczucie humoru! Nie śmiej się z osoby, ale z sytuacji. Śmiech jest najpotężniejszą bronią i najłagodniejszym rozwiązaniem konfliktowych sytuacji!

 Agnieszka Rzenno
  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2018 Elixir - nowa formuła życia ::