Migawki

Już dzisiaj możesz zamówić reklamę w naszym czasopiśmie w promocyjnych cenach. Nie zwlekaj ani chwili!

Zobacz nasz cennik

 
akasha_logo.gif
Strona Główna arrow Elixir 2008 arrow Nr 9 arrow Kupuj odpowiedzialnie!
Kupuj odpowiedzialnie! Drukuj Poleć znajomemu
Oceny: / 0
KiepskiŚwietny 
Twoje pieniądze kształtują świat

Codzienne wybory
Wielka inscenizacja raju wyboru, nieskończone gwarancje jakości jeszcze lepszej od najlepszej oraz wodzące na pokuszenie atrakcyjne wzornictwo. Czy jest jakaś szansa, aby nie dać się wciągnąć w tę masową sprzedaż wszystkiego za wszelką cenę? Nikt radykalnie nie nawołuje do utopijnej wizji świata bez konsumpcji. Polska Zielona Sieć zapala zielony neon exit, wskazując drogę ucieczki od błędnego koła impulsywnego konsumpcjonizmu. Alternatywa jest prosta: dokonując zakupu nie ograniczaj się tylko do zaspokojenia własnych potrzeb, ale jednocześnie podejmij się dokonania świadomego wyboru etycznego. „Kupuj odpowiedzialnie! Twoje pieniądze kształtują świat” to hasło projektu realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Środki Przejściowe 2005. Akcja ta uświadamia, jak wielką wagę mają nasze (nawet pozornie błahe) decyzje. Codzienne wybory mają wpływ nie tylko na nasze życie, ale i na innych ludzi, zwierzęta, a w dłuższej perspektywie na cały świat naturalny. Świadoma konsumpcja nie jest chwilową tendencją. W obliczu obecnego rozwoju technologicznego i związanej z nim degradacji środowiska działania takie są konieczne i powinny stać się naszym nawykiem. Tylko w ten sposób będziemy mogli jak najdłużej korzystać z zasobów natury – podkreśla Maria Huma, koordynatorka kampanii konsumenckiej Polskiej Zielonej Sieci.

Co robić?
Musimy pamiętać, że lista ekoidei nie kończy się na torbach wielokrotnego użytku i segregacji odpadów. Polska Zielona Sieć chce rozpropagować zasady odpowiedzialnej konsumpcji w biurze, w domu i na zakupach. Co robić?
W domu: po naładowaniu telefonu wyjmij ładowarkę z gniazdka. Jedno działanie pociągnie za sobą kolejne. Kupując sprzęt AGD postaw na energooszczędny! Nie zapominaj też o żarówkach kompaktowych – obniżysz tym wysokość swoich rachunków za prąd. Wspieraj lokalnych sklepikarzy, robiąc zakupy na placach targowych. Na krótkich dystansach nie korzystaj z samochodu, odległości te możesz pokonać pieszo lub na rowerze. Jeżeli już podróżujesz własnym samochodem (a nie transportem publicznym), koniecznie zabierz kogoś ze sobą. Wdrażaj te zasady również w swoim miejscu pracy. Niech Twoje biuro będzie etyczne i fair! Czy naprawdę potrzebujesz drukować wszystkie dokumenty? Może czasami wystarczy tylko ich wersja elektroniczna? Drukarka w stanie czuwania zużywa więcej energii niż podczas samego drukowania. Miej to na uwadze, kiedy zostawiasz ją włączoną na dłużej.

Dlaczego Fairtrade?
Fairtrade czyli Sprawiedliwy Handel to doskonały punkt wyjścia, aby uświadomić sobie, że to od Ciebie zależy, jak wydajesz Twoje pieniądze i że to one KSZTAŁTUJĄ ŚWIAT. Jeżeli wątpisz w skuteczność jednostkowego działania, pomnóż swój wybór przez liczbę konsumentów na świecie. Wtedy spróbuj raz jeszcze poddać refleksji ten ekoetyczny dylemat.
Dlaczego Fairtrade? Jest to partnerstwo w handlu, opierające się na dialogu, przejrzystości i szacunku, które dąży do większej równości i sprawiedliwości w handlu międzynarodowym. Mechanizm pędzącej globalizacji nakręca politykę dumpingu cen i uniemożliwia uczciwą rywalizację producentów na rynkach kawy, herbaty, cukru, bananów. Fairtrade przyczynia się do osłabienia sfer wpływu korporacyjnych rekinów i walczy o zasłużoną płacę dla pracowników np. na kawowych plantacjach. Produkty Fairtrade spełniają wymogi ekologiczne. Ty też możesz stać się uczestnikiem tego pozytywnego konsumowania. Robiąc zakupy szukaj znaku Fairtrade. Jest on gwarancją, że to co wkładasz do koszyka wyprodukowane zostało z poszanowaniem nie tylko praw pracowniczych, ale i praw kobiet oraz dzieci. Konsument odpowiedzialny to konsument czujny i aktywny. Produkty Fairtrade nie wpadają same do koszyków i nie są otoczone feerią agresywnych reklam. W przeciwieństwie do wielu innych państw, w Polsce nie są jeszcze wszędzie dostępne. Jednak już dziś możemy je odnaleźć w większych sklepach dużych miast, na ekologicznych stoiskach i przede wszystkim w Internecie (np. www.sklep.sprawiedliwyhandel.pl, www.sprawiedliwy-handel.pl/sklep czy www.gajanet.pl/-Sklepik).
Dzięki edukacji społeczeństwa, instrukcja obsługi świadomego konsumenta przestaje być noszona w lnianej torbie wąskiej grupy ekologów. Zasady odpowiedzialnego kupowania powinny stać się dogmatem dla każdego obywatela świata, który chce postępować proekologicznie i prospołecznie, i nie zamierza płynąć z prądem bezrefleksyjnej codzienności. 

Dorota Korczyk 

 Biznes odpowiedzialny społecznie
Definiowanie tego terminu ewoluuje z roku na rok. Przedsiębiorstwa mające duży wpływ na środowisko i gospodarkę, społeczną odpowiedzialność mają często wpisaną w oficjalną strategię. Jeszcze kilka lat temu, można było usłyszeć od prelegentów – konsultantów na rozmaitych konferencjach, że małe firmy powinno się edukować w tym zakresie, ale nie ma to wielkich szans na powodzenie ze względu na ograniczenia finansowe i kadrowe. Kiedyś usłyszałam głos w dyskusji, jak to pewna poważna organizacja pozarządowa poszukuje dojnej krowy, która zapewni jej realizację działań. Nie było mowy o pozyskaniu partnera w budowaniu sukcesu. Głos o etyce – budził aplauz i jednocześnie opinię, że to utopia. Wspomnienie o wartościach wewnątrz firmy – taką samą reakcję. A „zielone” jeszcze niedawno oznaczało drogie i brzydkie…
Na szczęście wiele od tego czasu się zmieniło. Odpowiedzialność społeczna staje się wyznacznikiem miejsca wśród konkurencji. Chodzi przede wszystkim o kształtowanie zrównoważonego rozwoju i wybór tych obszarów działania, które są najważniejsze: miejsca pracy, rynek, środowisko i społeczności lokalne.

Odpowiedzialność społeczna firmy to długofalowe działania, mające na celu dbałość o równowagę pomiędzy efektywnością i dochodami, a wpływem na ekologię i interes społeczny. 

Co zyskujemy?
- Aktywne włączanie się państw i firm do działań mających na celu neutralizację emisji CO2 (liderem stał się ostatnio Watykan).
- Firmy deklarują, że współpracują z klientami prowadzącymi działalność etycznie, a kodeks postępowania etycznego staje się niemal wymogiem.
- Powszechne są porozumienia o zakupach na rynku lokalnym.
- Wymagany jest opis składu produktów żywnościowych i termin przydatności do spożycia na opakowaniach. Na wielu produktach ponadto znajduje się opis norm żywieniowych i ilość zalecana do dziennego spożycia. Niektóre firmy, np. Nestle prowadzą edukację prozdrowotną klientów.
- Coraz mniej sklepów oferuje jednorazowe reklamówki.
- Coraz mniej firm stosuje zapisy na umowach małym druczkiem.
- Powszechne stają się akcje polegające na przekazywaniu potrzebującym produktów i wsparcia finansowego.
- Wiele firm wpisuje w swoją działalność wspieranie lokalnych społeczności, coraz powszechniejszy jest wolontariat.
- Firmy podejmują działania mające na celu zapobieganie bezrobociu
w danej okolicy, edukację, tworzenie miejsc do zabawy dla dzieci.
- Dokonuje się zmiana nawyków konsumentów – poprzez energooszczędne produkty i edukację.
- ….. i wiele innych.

 

  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2018 Elixir - nowa formuła życia ::