Migawki

Dla prenumeratorów naszego czasopisma 10% zniżki na kurs praktyk NLP.

Zaglądnij >>> 

 
Jaka tematyka artykułów najbardziej Cię interesuje?
 

Nasze czasopisma

Ezoteryk
Psychologia w Biznesie
akasha_logo.gif
Strona Główna arrow Elixir 2008 arrow Nr 8 arrow Pracownicy kontra Pracodawcy
Pracownicy kontra Pracodawcy Drukuj Poleć znajomemu
Oceny: / 0
KiepskiŚwietny 
Pracownicy czy pracodawcy Dwa światy obok siebie,dwa odmienne podejścia, dwie różne filozofie. Co ma się stać, żeby powstał mariaż?

Punkt widzenia zależy...
Znamy dobrze to przysłowie! Zapominamy, że można także mieć szerokie horyzonty!
W jaki sposób je zatem poszerzać?
Jedna z podstawowych rad, jakich udzielamy na szkoleniach to: PODNIEŚ SWOJĄ SUBIEKTYWNĄ WARTOŚĆ dla firmy. To, że jesteś dobrym specjalistą to jedna sprawa, ale komunikacja i praca zespołowa - to całkiem co innego... Od Ciebie zależy, czy wypracujesz sobie pozycję osoby niezastąpionej!

Jak to zrobić?
1) Znajdź taką pracę, która Cię fascynuje niezależnie od wysokości wynagrodzenia. Załóż, że pensja będzie pochodną od wyników.
2) Przychodząc do pracy - skupiaj się wyłącznie na pracy, a nie na innych sprawach (tel. do przyjaciela, prywatne maile, sprawdzanie wyników giełdowych i planowanie wakacji).
3) Pracodawcy nie lubią, gdy marnuje się ich czas i pieniądze.
4) Otrzymując zadanie postaraj się jak najdokładniej dowiedzieć się, co jest celem tego zadania, jaki ma termin realizacji i jaka jest Twoja rola, a także od kogo jeszcze zależy jego realizacja. Jeśli czegoś nie rozumiesz - pytaj od razu, a nie potem co chwilę przychodząc z kolejnym pytaniem czy problemem. Szanuj czas i psychiczną energię przełożonego.
5) Ułóż harmonogram działania, zakładając dodatkowe 10% na poślizg ze względu na przyczyny niezależne (niespodziewany telefon czy inne pilne krótkie sprawy). Przeanalizuj, jakie możesz spotkać trudności i jak je obejść (rozwiązać).
6) W jakiej atmosferze chcesz pracować i co Ty możesz zrobić, żeby ją stworzyć?
7) Przemyśl, jakiego rodzaju informacji potrzebuje od Ciebie szef, aby na bieżąco wiedział, jak postępuje realizacja. Informuj go  sam przy nadarzającej się okazji lub w ustalonych terminach, żeby nie musiał Cię odpytywać.
8) Podchodź do każdego zadania tak, jakbyś prowadził swój własny biznes, a kupującym był Twój szef. Im więcej odpowiedzialności weźmiesz na siebie, tym szybciej zakorzenisz się w firmie.
9) Czasem pracownik chce udowodnić, że jest „mądrzejszy” od szefa, a to wywołuje dodatkowe nieporozumienia i napięcia. Jeśli masz inną wizję realizacji zadania niż szef - najpierw zastanów się, czy na pewno wszystko wiesz na temat zewnętrznych okoliczności, globalnej strategii firmy i zobowiązań wobec innych firm. Przygotuj swoją wersję i plan realizacji, wskazując, jakie korzyści płyną dla firmy, jeżeli zrobisz inaczej, niż zostało ustalone.
10) Jeżeli możesz - rozwiązuj problemy na bieżąco w zespole - dopiero jeśli nie potraficie znaleźć satysfakcjonującego rozwiązania - zwracaj się do przełożonego.
11) Po zakończeniu zadania od razu (bez przerwy na papierosa, kawę czy spacerek) poinformuj przełożonego o przebiegu realizacji, swoich obserwacjach i kluczowych momentach, o których warto wiedzieć. Brak informacji o dokończeniu zadania powoduje niepewność u zwierzchnika i prowokuje potrzebę pilnowania Ciebie.
12) Jeżeli zdarzyło się, że coś zepsułeś, lub nie potrafisz czegoś wykonać - Ty pierwszy masz o tym poinformować. Opowiedz obowiązkowo, jakie podjąłeś kroki i jakie proponujesz rozwiązanie lub jakie masz potrzeby, by naprawić sytuację. Zdanie „to się nie da” dyskwalifikuje Cię na wstępie.
13) Utrzymuj dystans i szacunek do szefa i innych członków zespołu - zbyt uległa lub familiarna postawa budzi dyskomfort.
Pracownik jest niezastąpiony, gdy wykonując swoje zadanie myśli kategoriami pracodawcy...

Pracownicy czy pracodawcy

Założenia dla pracodawcy
Szereg założeń, które są pomocne w prowadzeniu firmy:
1) Pracownik bardziej sobie ceni czas wolny niż swoją pracę. To Twoim zadaniem jest obudzić w nim chęć do pracy.
2) Jeśli na tym etapie nie możesz zapłacić wysokiej pensji, licz się z tym, że pracownik albo będzie rozglądał się za inną pracą, albo zapewnij mu zaspokojenie innych potrzeb.
3) Pieniądze to nie wszystko, co decyduje o aktywności i zaangażowaniu w pracę - musi być też bodziec motywujący, pozafinansowy: rozwój osobisty, miła atmosfera, docenianie osobowości, atrakcyjne szkolenia, służbowy samochód czy komórka...
4) Misja, cele i wizja firmy mogą być bardziej motywujące niż wysokie zarobki. Pracownicy, kiedy wiedzą, czemu poświęcają swój czas i umiejętności i identyfikują się z tym celem, chętnie angażują się, nie oglądając  się na dochody. Najlepiej świadczy o tym sukces Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i rzesze wolontariuszy oddanych jej idei.
5) Deleguj zadania, inaczej każdą pracę będziesz wykonywał sam.
6) Zlecając zadanie sprawdź, czy pracownik nie ma już do załatwienia zbyt wielu innych pilnych spraw. Doprowadzając do efektu przeciążenia sprawisz, że wszystkie zadania na tym ucierpią, a pracownik może popaść we frustrację, uniemożliwiającą mu sprawne funkcjonowanie.
7) Rozmawiając z pracownikiem „wejdź w jego buty” - spójrz na zadanie i sytuację z jego perspektywy. Pomoże Ci to dobrać właściwe argumenty, język komunikacji i odpowiednio rozłożyć akcenty.
8) Gdy mówisz coś szczególnie ważnego spraw, by w tym czasie pracownik był skupiony wyłącznie na rozmowie z Tobą - nie zlecaj zadań „mimochodem”.
9) Upewnij się, że Twoje intencje zostały prawidłowo zrozumiane i pracownik naprawdę wie, czego od niego oczekujesz. Spraw, by powtórzył swoimi słowami, co ma zrobić.
10) Od razu wyjaśnij wątpliwości, jeśli się takie pojawiają.
11) Jeżeli pracownik ma inny pomysł na rozwiązanie niż Ty zaproponowałeś, wysłuchaj go i wspólnie podejmijcie najwłaściwszą decyzję. Pochwal go za kreatywność i zaangażowanie, nawet jeśli nie wykorzystasz tym razem jego pomysłu i skrótowo podaj przyczyny odrzucenia jego rozwiązania.
12) Ustal harmonogram informowania Cię o  realizacji zadania i twardo pilnuj ustalonych terminów.
13) W sytuacjach awaryjnych bądź dostępny i reaguj natychmiast.
14) Jeśli któryś z pracowników popełnił błąd zagrażający powodzeniu przedsięwzięcia lub zachował się niewłaściwie, zwracaj uwagęw cztery oczy lub w obecności jego bezpośredniego przełożonego. Oceniaj i omawiaj zachowanie, a nie kieruj krytykę ad personam.
15) Chwal zawsze publicznie! Mów, za co chwalisz i w tym przypadku możesz również podkreślić cechy osobowościowe.
16) Zwróć uwagę na relacje panujące w zespole. Współtwórz atmosferę sprzyjającą pracy i współpracy, utrzymuj w ryzach współzawodnictwo.
17) Od czasu do czasu spędź z pracownikami czas na luźnej pogawędce łamiącej hierarchię i ustalone kanony. Wykorzystuj wyjazdy szkoleniowe do wprowadzania zajęć integrujących zespół.

Siergiej Litwinow

  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2018 Elixir - nowa formuła życia ::