Migawki

Już dzisiaj możesz zamówić reklamę w naszym czasopiśmie w promocyjnych cenach. Nie zwlekaj ani chwili!

Zobacz nasz cennik

 
Jaka tematyka artykułów najbardziej Cię interesuje?
 

Nasze czasopisma

Ezoteryk
Psychologia w Biznesie
akasha_logo.gif
Strona Główna arrow Elixir 2008 arrow Nr 7 arrow Portfolio część I
Portfolio część I Drukuj Poleć znajomemu
Oceny: / 0
KiepskiŚwietny 

Portfoliouniwersalne narzędzie rozwoju ambicji i trzeźwej oceny
cz I Instrument przemiany

Dzieci są z natury ciekawe, chętne do nauki i obdarzone wieloma talentami. Kiedy pytamy w grupie przedszkolaków, kto potrafi coś namalować lub zaśpiewać, każde dziecko podnosi rękę i jest przekonane o swoich zdolnościach. Jeśli jednak zapytamy te same dzieci pod koniec ich okresu nauki szkolnej, będziemy mieć szczęście, jeśli jeden lub dwu uczniów otwarcie uzna swoje umiejętności. Wydaje się, że w szkole dzieci często uczą się lekceważyć swoje talenty, ponieważ narzuca ona im system  „prawidlowo - nieprawidłowo”. 
Jak szkoła może przywrócić należne miejsce uczniom i ich różnorodnym talentom i uzdolnieniom? Możliwość taką daje portfolio …

„Wszystko jedno, czy myślisz, że świat jest zły, czy że jest dobry. W każdym przypadku masz rację”.                                               

Henry Ford
Czym jest portfolio
Załóżmy, że architekt chce pozyskać nowego klienta. Co może zrobić, by dobrze mu się zaprezentować? Pokazać swoje ostatnie świadectwo szkolne? Dyplom akademicki? Raczej nie… W najlepszym razie spotkałby się z wymuszonym uśmiechem. Nie, on pokaże, co potrafi. Architekt przedstawi potencjalnemu klientowi reprezentatywny wybór swoich najlepszych prac. Pokaże osiągnięcia i doświadczenie, jakiego nabrał w pracy. Krótko mówiąc: umożliwi klientowi przejrzenie swojego portfolio, czyli teczki z najlepszymi pracami. „Portfolio” pochodzi z włoskiego „portafoglio”, połączenia czasownika „portale” (nosić) i rzeczownika „foglio” (arkusz).
Portfolio było stosowane już w czasach renesansu. Artyści i architekci już wtedy tworzyli i prezentowali swoje portfolio, kiedy starali się o zatrudnienie na Akademii lub ubiegali się o zlecenie pracy. Teczka zawierająca wzory prac dokumentowała nie tylko jakość ich pracy, ale równocześnie pokazywała przebieg ich rozwoju twórczego. Ponadto w oparciu o szkice i projekty mogli przedstawić własne techniki i własny styl. Podobnie jest dzisiaj. Artyści ubiegający się o przyjęcie do akademii lub dziennikarze przedstawiający się w agencji, przynoszą ze sobą w teczce portfolio - prace, które stworzyli, a także recenzje, fotografie, zapisy wideo i inne przykłady dokumentujące przebieg ich pracy zawodowej, różnorodność talentów i społeczne uznanie, z jakim się spotkali. Co sprawdza się w praktyce u architektów i artystów nie zaszkodzi też i szkole. Wręcz przeciwnie: w edukacji szkolnej portfolio staje się efektywnym narzędziem dla udokumentowania osiągnięć i samego procesu nauczania.
 
Portfolio jako strategia nauczania
Portfolio pokazuje kamienie milowe na drodze indywidualnego rozwoju. Jego celem nie jest więc wyłącznie przedstawienie wyników nauki, ale również pokazanie samego procesu nauki. Dlatego każde portfolio będzie tak  różnić się od innych, jak uczniowie różnią się między sobą…
 
Na czym się koncentrujemy
Nauczyciele mogą się koncentrować na silnych stronach uczniów lub na ich słabościach. Mogą podkreślać ich sukcesy lub błędy. A przecież najlepsze wyniki w nauce osiągane są dzięki zwróceniu uwagi na mocne strony i należytemu docenianiu nawet najmniejszych postępów ucznia. Portfolio szczególnie dobrze nadaje się do tego, by uczniowie mogli pokazać swoje zdolności, nakład pracy, czyniony postęp oraz osiągane sukcesy. „Portfolio jest teczką, która chroni to, co dla nas cenne.” Ta sentencja trafnie określa zadanie i cel każdego portfolio, ponieważ jego dokładna definicja ze względu na niejednorodność, rozmaitość metodyczną i szeroki wachlarz zastosowań jest prawie niemożliwa. Metoda ta ma na celu pomóc uczniom w nauce tak, by w rezultacie mogli opublikować te efekty swojej pracy, które są według nich godne zaprezentowania, a więc pokazać się z najlepszej strony.
Portfolio tego typu powinno opowiedzieć historię sukcesu i proces nauki oraz uwidocznić jego wyniki. Praca nad portfolio jest wyrazem określonej filozofii, która zmierza do podkreślenia indywidualności i niepowtarzalności każdego ucznia, wyraża uznanie dla różnorodności jego uzdolnień i talentów, uwzględnia jego zainteresowania i uwidacznia znaczenie osiągniętych sukcesów w nauce dla dalszego życia. Zasadniczym celem jest zachęcenie uczniów do zebrania reprezentatywnych przykładów, dokumentujących ich proces nauki, nakład pracy i osiągnięcia oraz – przede wszystkim - unaocznienie dokonującego się postępu. Tego typu portfolio może być tworzone na określony temat, dokumentować cały rok szkolny lub wiele lat nauki np. aż do matury.
Portfolio, które kompletują uczniowie, mogą składać się z czterech elementów:
• Wyniki pracy, które są wymagane przez szkołę, np. zadania domowe, zapisy realizacji projektów, prace badawcze, prace egzaminacyjne itp.
• Rezultaty pracy własnej uczniów, które powstają poza zajęciami obowiązkowymi z inicjatywy uczniów, np. notatki z rozmów, które prowadzili uczniowie z ekspertami poza szkołą przy opracowywaniu zadanych tematów, dokumentacja aktywności
w pozaszkolnych grupach teatralnych lub szkołach muzycznych itp.
• Uwagi i obserwacje nauczycieli dotyczące postępów ucznia, które powstały jako wynik wspólnego omawiania ich z uczniem.
• Refleksje ucznia, które były mu pomocne w samodzielnym sterowaniu procesem nauki.

Tłumaczenie
Teresa Baag
 
Portfolio
 - Jak myślisz, prędzej jemu rogi urosną czy młoda dostanie pierwszego buziaka?
- Masz rację - ambicje muszą mieć oparcie w poprzednich doświadczeniach i wiedzy o sobie...
 
  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2018 Elixir - nowa formuła życia ::