Migawki

Dla prenumeratorów naszego czasopisma 10% zniżki na kurs praktyk NLP.

Zaglądnij >>> 

 
Jaka tematyka artykułów najbardziej Cię interesuje?
 

Nasze czasopisma

Ezoteryk
Psychologia w Biznesie
akasha_logo.gif
Strona Główna arrow Elixir 2008 arrow Nr 1 arrow Ukryty kod biznesu
Ukryty kod biznesu Drukuj Poleć znajomemu
Oceny: / 1
KiepskiŚwietny 
Ukryty kod biznesuCzy brzoskwiniowe ściany, karminowa szminka, zapach perfum przywołujący kolory lata i grafitowy garnitur, mogą przesądzić o powodzeniu? Barwy w biznesie tworzą kod, który dla wielu osób stanowi swoistą mapę podejmowania decyzji. Znając ją - możemy wykorzystać w naszych sprawach zawodowych.

"Zostałam kiedyś zaproszona na spotkanie dotyczące warunków współpracy z doradcą finansowym. Miejscem rozmowy okazała się popularna kawiarnia, w której dominuje ciemnoczerwony kolor i ciężki, szary dym z papierosów. Wnętrze nastrajało raczej do wieczornego, prywatnego spotkania, a rozmawialiśmy w samo południe. Muszę przyznać, że wszyscy trzymaliśmy się na początku dzielnie, ale atmosfera wytworzona przez otoczenie stawała się tak napięta, że rozmowa zaczęła się toczyć swobodnie dopiero, kiedy wszyscy przyznaliśmy, że czujemy się bardzo nieswojo i zmieniliśmy lokal! "

Magda J.

Ukryty kod biznesuCzy kolor logo danej firmy jest niezmienny?
Przypomnij sobie produkty firm, które najczęściej kupujesz. W jakich kolorach jest ich logo? Będąc w sklepie zapewne poszukujesz półki danego producenta. Ponoć moda żyje szybko i umiera bardzo młodo, jednak patrząc na podstawowe kanony kolorystyczne w logo firm, pierwszoplanową rolę grają granat, czerwień i złoto. Tylko niektóre firmy mogą pozwolić sobie na biały lub czarny znak graficzny. Są to głównie firmy sportowe, browary i koncerny elektroniczne lub samochodowe. Jedna z dużych instytucji podaje w swoich materiałach informacyjnych, że wybrała kolor niebieski, ponieważ oznacza on spokój i stabilność w działaniach, natomiast granatowy, którego też używa, to podkreślenie dyscypliny, kompetencji i odpowiedzialności. Jak myślisz, czym zajmuje się ta firma?  Każda barwa powoduje złudzenia fizyczne, oddziałuje jednocześnie na wiele zmysłów i wywołuje skutki psychologiczne. Na przykład o kolorze żółtym mówi się, że jest ciepły, ale kwaśny i stąd, jeżeli chcemy zwrócić uwagę odbiorcy na nasz wyrób, żółty bardzo często jest wybierany jako jeden z kolorów kluczowych. Z kolei pomarańczowy, to kolor głośny, ciepły, wydaje się, że zwiększa natężenie dźwięku i pobudza apetyt. Czarny wydaje się bardziej ciężki i twardy, a biały czysty i lekki. Zarówno wybierając miejsce przeznaczone na ważne spotkanie, formę serwowanego gościom posiłku, czy dobierając prezenty, warto wziąć pod uwagę oddziaływanie barw na wszystkie zmysły, tzw. zjawisko synestezji. To może być skojarzenie koloru czerwonego z sercem, ale także granatu z mundurkiem szkolnym, szarego z urzędnikiem, albo brązu z ziemią.

"W mojej firmie nieraz zdarzało się, że przyszliśmy ubrani w te same kolory. Co więcej, na co dzień pracując w różnych miastach, stosujemy podobną kolorystykę spotykając się w konkretnej sprawie. Nie planujemy tego wspólnie, za każdym razem jest to element zaskoczenia, ale mając podobne intencje i cele, intuicyjnie dobieramy podobne barwy. Jeżeli poszukuję spokojnej i pogodnej rozmowy mam na sobie jasno zieloną sukienkę lub zielony kostium z dodatkami w jasnym kolorze np. złotym. Dla mnie ten kolor ma działanie magiczne – dodaje nadziei, pozwala poczuć się bardzo pewnie i tak kierować rozmową, że obie strony są zadowolone"

Ania S.

Biznes wykorzystuje grę barw i ich symbolikę do realizacji celów
W firmach usługowych najczęściej jesteśmy otoczeni stonowanymi kolorami, tylko główne elementy zachęcające do danej inwestycji są czerwone. Lustra w sklepach odzieżowych najczęściej otoczone są ciepłymi, ale raczej stonowanymi barwami, w których wyglądamy olśniewająco. Barwy chromatyczne bardziej przyciągają naszą uwagę, stąd stosuje się maksymalnie 3 do 5 elementów silnie skupiających uwagę, inaczej wnętrze działa odwrotnie – rozprasza. W wielu sklepach wnętrze jest piaskowe lub beżowe po to, aby wyróżnić asortyment... Z kolei gabinety kosmetyczne często wypełnione są łagodnym kolorem łososiowym i kremowym sprawiając, że czujemy się w nich niezwykle świeżo. Zamierzone działania możemy zobaczyć nie tylko w reklamie i logo, wyglądzie budynku czy wyposażeniu. Wielkie szklane konstrukcje siedzib międzynarodowych korporacji sprawiają wrażenie, że odbija się w nich niebo, ulica i przechodnie. Gra światła powoduje przyjemną dla oka iluzję bezpieczeństwa, ale też i wielkości. Wieczorem światła w budynkach ukazują wewnętrzny świat firm. Firmy stawiające na solidne podstawy i historię często wybierają na swoje siedziby stare budynki, których mury przypominają zamki. Jednakże poza surową formą, firmy cieszące się prestiżem, zawsze dobierają takie budowle, które wyróżniają się z tła.Z kolei firmy podejmujące działalność proekologiczną, wprowadzają kolorystykę wskazującą na dobroczynne działanie dla otoczenia, taką jak np. kolor zielony, błękit, żółty, piaskowy. Wystarczy popatrzeć na logo i reklamy znanych marek.

Ukryty kod biznesu

Strój biznesowy pełni rolę kodu
Kiedy rano jedziemy do pracy, z reklam spoglądają na nas mężczyźni prezentujący nagie ogolone torsy, przypominające rycerską zbroję. Reklamują maszynki do golenia lub samochody. Obok, nieznacznie okryte kolorowymi szarfami, kobiety o czerwonych ustach uwodzą, trzymając flakoniki złotych perfum. Później, już w pracy, spotykamy mężczyzn, którzy prawdopodobnie użyli rano reklamowanej maszynki, kobiety, które pachną perfumami z plakatów. Korzystamy z dóbr kojarzonych z przyjemnością, ubrani w standardowe stalowe lub granatowe garnitury i kostiumy. Zostały jeszcze czerwone usta,  jak usta kobiet z reklam. Makijaż, manikiur i kolorystyka fryzur świadczy o przynależności do określonej klasy społecznej. Malowanie twarzy podlega modzie. Starożytni Grecy i Rzymianie, aby pokazać, jak przezroczysta jest ich skóra, malowali sobie niebieskie żyłki na piersiach i czole.
W wielu firmach funkcjonują specjalne zasady dotyczące ubioru i jego kolorystyki. Krawaty w firmowej gamie kolorystycznej, szaliki lub bluzki z kolorowym logo firmy, obligatoryjny kolor marynarki… Kanony kolorystyczne garniturów i garsonek trwają długo. Tak jakby chciały udowodnić, że pieniądze i sukces mogą korzystać z nowych i świeżych pomysłów, jednak są na tyle solidne, że trwają przy tradycji. Mężczyźni najchętniej ubierają się na spotkania biznesowe w granatowe lub grafitowe garnitury w prążki. Kobiety mają większą swobodę, jednakże obowiązujące stały się stonowane barwy garsonek. Osoby popularne mogą spokojnie zastosować kolor, który uważany jest za niestandardowy. Ci, którzy dopiero chcą zwrócić na siebie uwagę, lepiej jeżeli na spotkaniach biznesowych zastosują ogólne zasady kolorystyczne. W zaproszeniach na przyjęcia najczęściej podany jest typ ubioru, który obowiązuje.

Intuicja zapewni Ci powodzenie
Przed wyjściem z domu na negocjacje warto zastanowić się nad trafnym wyborem ubioru, aby - po pierwsze - dobrze się w nim czuć, a po drugie, żeby prezentować odwagę a nie strach lub zazdrość.

Kolorystyka miejsca i ubioru służbowego
jest nierozłącznie powiązana z symbolami. To, czy traktujemy ten fakt z uwagą, czy też nie, w zasadzie nie ma wielkiego znaczenia, ponieważ niezależnie od naszego podejścia i tak barwy będą na nas oddziaływać.Symbole nie biorą się znikąd, dlatego na ogół intuicyjnie można starać się nie naruszać czyjejś wrażliwości, ale jeżeli jedziemy na spotkanie z osobami o innej kulturze niż zachodnia, warto wcześniej skorzystać z porady specjalisty.
Wyobraź sobie kobietę, która chcąc uzyskać w pracy zgodę na dyskusyjne rozwiązanie, idzie na spotkanie z osobą mającą podjąć decyzję ubrana w czerwoną sukienkę z czarnymi dodatkami. Jak myślisz, czy osiągnie zakładany efekt? Może masz teraz na twarzy uśmiech, wyobrażając sobie, co to za sukienka. To połączenie jest ryzykowne. Z pewnością łatwiej jest prowadzić takie spotkanie, jeżeli czarny kolor zdominuje czerwony. Osoba wyda się wówczas dostojna i poważna. A jednak -  jeżeli dopasuje ten ubiór do sytuacji, osiągnie cel. Właśnie poprzez prowokację, niejednej osobie zaskakująca barwa ubrania pomogła w osiągnięciu celu.

 Agnieszka Rzenno
 Poproś zaufaną osobę o konsultację. Opiszcie kolory, w jakich jesteś dzisiaj, jak mogą oddziaływać na Ciebie i innych. Czy są  spójne z wydarzeniami dnia dzisiejszego? Czy pasują do Twojej sylwetki i charakteru? Czy Twoje intencje w doborze koloru są adekwatne do faktycznego odbioru przez innych?Sprawdź, jakie znaczenie w spotkaniach biznesowych, prywatnych czy rodzinnych mają Twoje ulubione kolory. Zwróć uwagę, jak zwiększa się lub zmniejsza dystans ze współrozmówcą, kiedy jest bardziej emocjonalna w wypowiedziach, kiedy częściej się uśmiecha...
 
  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2018 Elixir - nowa formuła życia ::