Migawki

Dla prenumeratorów naszego czasopisma 10% zniżki na kurs praktyk NLP.

Zaglądnij >>> 

 
Jaka tematyka artykułów najbardziej Cię interesuje?
 

Nasze czasopisma

Ezoteryk
Psychologia w Biznesie
akasha_logo.gif
Strona Główna arrow Elixir 2008 arrow Nr 1 arrow Kolorowa magia Goethego
Kolorowa magia Goethego Drukuj Poleć znajomemu
Oceny: / 0
KiepskiŚwietny 
Kolorowa MagiaBarwa zajmuje poczesne miejsce pośród pierwotnych zjawisk natury wypełniając przydzielony jej podstawowy krąg wyraźną różnorodnością. Nie dziwi nas fakt, że oddziałuje na zmysł wzroku, dla którego jest przede wszystkim przeznaczona, za jego zaś pośrednictwem na uczucia.

Aby móc w pełni doświadczyć specyficznego oddziaływania poszczególnych barw należy całkowicie otoczyć wzrok jedną barwą, np. przebywając w jednobarwnym pomieszczeniu lub patrząc przez zabarwione szkło. Pozwoli to utożsamić się z daną barwą, która zestroi wzrok i duszę unisono z samą sobą. Barwy występujące po stronie dodatniej (żółta, czerwonożółta, żółtoczerwona) działają pobudzająco, ożywczo, dodając sił. Natomiast barwy strony ujemnej (niebieska, czerwononiebieska i niebieskoczerwona), wywołują nastrój niepokoju, miękkości i tęsknoty.Pojedyncza barwa poprzez specyficzne doznanie wyzwala w oku dążenie do ogólności. Aby móc osiągnąć ową totalność, aby samemu doznać zaspokojenia, oko w pobliżu każdej barwnej powierzchni szuka przestrzeni bezbarwnej, aby tam wytworzyć barwę dopełniającą. Jeżeli ową totalność barw dostarczymy do oka jako obiekt z zewnątrz, będzie ona dla niego miłym doznaniem, jako że napotyka w rzeczywistości całość swoich własnych działań. Chodzi przede wszystkim o harmonijne zestawienia.

Żółcień
W swej najczystszej postaci żółcień zawsze związana jest z naturą światła i sprawia niezwykle ciepłe i przytulne wrażenie. Wzrok odczuwa radość, serce rośnie, dusza się rozwesela; wydaje się, jakby powiewało do nas bezpośrednie ciepło. Kolor złoty w swym najczystszym stanie nadaje tej barwie nowe i podniosłe znaczenie, zwłaszcza w połączeniu z blaskiem; podobnie zresztą jak intensywna żółcień, jaką można spotkać na błyszczącym jedwabiu, np. na atłasie, która wywołuje wspaniały i szlachetny efekt. W trakcie doświadczeń z pryzmatami tylko ona rozciąga się szeroko w jasnej przestrzeni i kiedy obydwa jej bieguny są jeszcze rozdzielone, zanim żółcień zmiesza się z błękitem tworząc zieleń, można ją tam ujrzeć w stanie nieskazitelnej czystości. Dlatego też w malarstwie stosowana jest po stronie oświetlonej i oddziałującej.
W stanie pełnego nasycenia posiada coś szlachetnego, ale ki

edy

zostanie przybrudzona sprawia bardzo nieprzyjemne wrażenie. Jednym niepozornym i niedostrzegalnym ruchem można obrócić wspaniałe wrażenie ognia i złota w doznanie czegoś plugawego, zaś kolor honoru i rozkoszy zmienia się w barwę hańby, odrazy i niesmaku.

 

Kolorowa magia

Oranż
Żadnej barwy nie sposób obserwować w stanie bezruchu, stąd można bardzo łatwo przez zagęszczenie i przyciemnienie wzmocnić i uwznioślić żółcień przesuwając ją w stronę czerwieni. Nabiera wówczas intensywności i w postaci oranżu wygląda potężniej i wspanialej. Przekazuje oku doznanie ciepła i rozkoszy, będąc barwą dogasającego żaru czy łagodnego blasku zachodzącego słońca. Dlatego też występując w otoczeniu jest przyjemna, a jako barwa odzienia w mniejszym lub większym stopniu pocieszająca lub wspaniała.

Żółtoczerwony
Podobnie jak czysta żółcień bardzo łatwo przechodzi w oranż, tak nie można powstrzymać rozwoju tego ostatniego do barwy żółtoczerwonej. Przyjemne, pogodne uczucie, jakie zapewnia nam oranż, narasta aż do nieznośnej natarczywości obecnej w kolorze żółtoczerwonym. Strona aktywna osiąga tu swą najwyższą energię. Nic dziwnego, że ludzie energiczni, zdrowi, surowi znajdują w tej barwie szczególne upodobanie. Kiedy dzieci pozostawione samym sobie zaczynają malować, nie oszczędzają cynobru ani minii. Jeśli będziemy wpatrywać się nieruchomo w idealnie żółtoczerwoną powierzchnię, odniesiemy wrażenie, jakby barwa ta dosłownie wwiercała się w nasze oczy. Wywołuje ona niewiarygodne poruszenie, które utrzymuje się przy znacznym stopniu zaciemnienia, np. widok żółtoczerwonego sukna niepokoi i drażni zwierzęta.

Barwy można podzielić na dwie kategorie - dodatnią i ujemną. Po stronie dodatniej są barwy działające pobudzająco i ożywczo: żółta, czerwonożółta (pomarańczowa), żółtoczerwona (minia, cynober). Po stronie ujemnej znajduje się barwa niebieska, czerwononiebieska i niebieskoczerwona. Wywołują one nastrój niepokoju, miękkości i tęsknoty.
  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2018 Elixir - nowa formuła życia ::