Migawki

Dla prenumeratorów naszego czasopisma 10% zniżki na kurs praktyk NLP.

Zaglądnij >>> 

 
Jaka tematyka artykułów najbardziej Cię interesuje?
 

Nasze czasopisma

Ezoteryk
Psychologia w Biznesie
akasha_logo.gif
BATna stres Drukuj Poleć znajomemu
Oceny: / 0
KiepskiŚwietny 

BATna stres

Czy można zarządzać emocjami?

Jedni są lokomotywami w życiu, inni po prostu nie zauważyli, że wsiedli do cudzego pociągu. Niezależnie od tego, czy pogoń za sukcesem jest z wyboru, czy z konieczności może ona doprowadzić albo do eskalacji stresu, lub odwrotnie, do poczucia satysfakcji i samorealizacji.Zależy to od Twojego modelu rzeczywistości. 

W pętli przekonań
Kiedy coś się nam przydarza, np. okradziono nas, albo mamy przed sobą ważną rozmowę z przełożonym, najpierw oceniamy sytuację, możliwości i szanse. Gdy ocena jest zbyt negatywna, nasz umysł i ciało mogą paraliżować silne emocje, które przesłaniają świat, zapętlają myślenie. Aby sobie z nimi poradzić, najpierw dążymy do zmniejszenia intensywności przeżywania. Dopiero gdy nabierzemy dystansu do całej sytuacji, zaczynamy zauważać szereg niuansów. Okazuje się, na przykład, że „tylko” wyrwano nam telefon komórkowy, ale jesteśmy cali i zdrowi. Torebka, prawo jazdy, dowód osobisty, pieniądze i karty kredytowe są na miejscu…
Zaczynamy widzieć różne opcje w podejmowaniu kolejnych kroków, słyszymy rady zaprzyjaźnionych osób, a nie tylko swój wewnętrzny krzyk. Dopiero teraz jesteśmy bardziej otwarci na inne rozwiązania. Ponowna ocena sytuacji i swoich możliwości z pewnością jest poszerzona.

 Dystans wobec emocji jest niezbędny, aby zobaczyć różne sposoby reagowania i wykorzystać nabyte doświadczenie w przyszłości!

Niewolnicy  sukcesu
Wymieniając najważniejsze czynniki powodujące stres w pracy, jako pierwsze wymienia się nowoczesne techniki zarządzania i dopiero potem inne przyczyny, takie jak zbyt długie godziny pracy, restrukturyzację rozumianą jako zwolnienia, mobbing, praca zmianowa.
Paradoksalne? Nie! Modne „zarządzanie przez cele” i uzależnianie wynagrodzenia od efektu i traktowanie ludzi jako zasób firmy, pozornie wydaje się korzystne. Typowy styl zarządzania, to styl powodujący maksymalizację presji i napięcia, ponieważ głównym zadaniem jest osiągnięcie wyniku! Skrótowe formy komunikatów zrób… zadzwoń… wykonaj… masz zrobić… powodują poczucie przedmiotowości u współpracowników.
Skrócenie czasu przekazu informacji to pozorna oszczędność. Zasób, z kolei, to coś do wykorzystania i wyeksploatowania nawet kosztem zwiększenia efektywności przez nadmierny stres! Pielęgnowanie zarządzania przez konflikt, który lubi wymykać się
z narzuconych programowo ram, zwiększa ryzyko utraty kontroli nad zaangażowaniem zespołu. Jeśli nie skupia się na obniżaniu eskalacji stresu, zwiększa się szansa wypalenia zawodowego, depresji i różnych chorób.

 Paradoks
Brak czasu bywa korzystny
- nie masz czasu się bać!

BATna stres

Kapitał ludzki
Po negatywnych doświadczeniach z ostatnich lat, zaczęto stosować pojęcie – kapitał ludzki. Zaczyna się zmieniać podejście do pracowników. Nie jest on już „półinteligentnym mechanizmem” do wykonywania poleceń i osiągania postawionych zadań, lecz jest współtwórcą sukcesu firmy i współautorem podejmowanych działań. Menadżerowie w firmach, w których człowiek traktowany jest jako wartość, a nie zasób, stosują programy mające na celu złagodzenie destrukcyjnych skutków stresu. Starają się wprowadzić równowagę pomiędzy wymaganiami, a możliwościami pracowników.

Im więcej wiesz – tym łatwiej zarządzasz!
Niezależnie od tego, co o tym myślimy, warto wiedzieć coś o życiu osobistym swoich pracowników i współpracowników. Służą temu spotkania integracyjne, szkolenia wyjazdowe, wakacje zorganizowane przez firmę. Nie da się oddzielić całkowicie życia w pracy od życia poza pracą.
Zarządzając zespołem
– rozdzielaj zadania zgodne z naturą i zdolnościami pracowników;
– podawaj komunikaty zgodne z metamodelem osobistym każdego pracownika. 

  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2018 Elixir - nowa formuła życia ::