Migawki

Dla prenumeratorów naszego czasopisma 10% zniżki na kurs praktyk NLP.

Zaglądnij >>> 

 
Jaka tematyka artykułów najbardziej Cię interesuje?
 

Nasze czasopisma

Ezoteryk
Psychologia w Biznesie
akasha_logo.gif
Strona Główna arrow Elixir 2008 arrow Nr 2 arrow Musisz to mieć - jak robimy zakupy?
Musisz to mieć - jak robimy zakupy? Drukuj Poleć znajomemu
Oceny: / 0
KiepskiŚwietny 
Niektórzy z nas celebrują radość z udanych zakupów, inni mają poczucie winy i nie są pewni, czy dokonali właściwego wyboru. Boją się, czy mogą powiedzieć żonie/mężowi o zakupie.

Mało kto ma wystarczające środki na zakup wszystkiego, o czym tylko zamarzy. Dlatego cały czas podejmujemy decyzje, co kupić w pierwszej kolejności, jak zaspokajać podstawowe potrzeby. Dążąc do poczucia szczęścia ulegamy jednak naszym pragnieniom nie zawsze przemyślanym i korzystnym.

 

Musisz to mieć

 

Potrzeby i marketing
Pragnienia łatwo wykreować przez odpowiedni marketing. Podstawowych potrzeb człowieka jest niewiele – potrzeba jedzenia, bezpieczeństwa, towarzystwa, społecznej akceptacji. A. Maslow opisał model piramidy, gdzie podstawą są potrzeby fizjologiczne, potem społeczne i na samym szczycie piramidy - indywidualne, związane z samorealizacją.
Drugi model dwuczynnikowej teorii motywacji, dzieli nasze potrzeby na dwie grupy. Jedne zauważamy dopiero, kiedy przestają być zaspokojone (np. dach nad głową, wynagrodzenie za pracę). Drugie to te, które powodują naszą chęć do działania (np. możliwość przyjaznej współpracy z innymi).  Tak dawniej mówili naukowcy…

Neuromanipulacja
Teraz coraz częściej spotyka nas manipulacja marketingowa, bazująca na badaniu czynników wpływających na reakcje i zachowania. Analiza pobudzenia obszarów w mózgu pod wpływem różnych obrazów, dźwięków, zapachów i smaków pozwala stworzyć skuteczną reklamę produktu.

Codzienne decyzje
Nawet przy codziennych zakupach kierujemy się różnymi motywami i strategiami. Nasze pragnienia uwarunkowane są zarówno przez nasze cechy charakteru, jak i przez otoczenie, w którym żyjemy. Dlatego wolimy jeść schabowego z kapustą a nie momo (kuleczki z baraniny), w zimne dni chcemy włożyć ocieplaną kurtkę lub płaszcz, a nie okryć się wyprawioną skórą z niedźwiedzia. Często nawet sami nie wiemy, dlaczego coś kupiliśmy, ale z pewnością zakup miał nam przynieść korzyść lub zaspokoić potrzebę. Wybieramy to, co najbardziej nas zadowala, kierując się naszymi zasobami i postrzeganą wartością produktu. Liczy się nie tylko zasobność portfela, ale czasem przyzwyczajenie, zaufanie czy presja otoczenia. A nawet to że lubimy sprzedawcę.

Jak robisz zakupy?
Czy przygotowujesz starannie przemyślaną listę, sprawdzasz ceny i dokonujesz optymalnego wyboru? Czy też przygotowujesz się, ale będąc w sklepie - kierowany impulsem  - kupujesz to, co akurat Cię zachwyci? A może bierzesz tylko tyle gotówki, ile zaplanowałeś wydać na dany produkt? Być może te pytania pomogą Ci określić Twoją strategię robienia zakupów i planowania wydatków czy MUSISZ to mieć, czy MOŻESZ?

Musisz to mieć

Emocje, wartości i seks
Na nasze decyzje najbardziej wpływają emocje, jakie przeżywamy w związku z zakupem danego produktu, oraz wartości, którymi się kierujemy w życiu. Buddysta chętnie wyda 2 000 USD na wyjazd do Tybetu, ograniczając swoje wydatki na modne ubrania i kolacje w restauracji. Nie ma wówczas znaczenia cena, ani trudy podróży.
Aby wywołać pożądanie produktu, reklamy pokazują stereotypowy obraz rzeczywistości, przyjęte w danym społeczeństwie wartości
i typowe pragnienia. Wiążą też produkt z pożądanym wyobrażeniem potencjalnego klienta o sobie, dlatego rodzina najczęściej prezentowana jest jako związek silnego mężczyzny z piękną kobietą i dziećmi – chłopcem i dziewczynką. To niezwykłe, ale od wielu lat erotyka i seks są całkowicie dopuszczalne w większości reklam, w których występuje często w formie metafory. Znanym przykładem jest klasyczna butelka Coca Coli lub współczesne kształty kielichów do piwa. Takie produkty wprowadzają ludzi w lepszy nastrój. Nieuświadomione skojarzenia przyjemności z produktem mają duży wpływ na decyzję zakupu. Z kolei reklama będzie bardziej skuteczna, jeśli jest odbierana świadomie i wiemy, czego konkretnie dotyczy.

Anna Salamon,  psycholog
  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2018 Elixir - nowa formuła życia ::