Migawki

Już dzisiaj możesz zamówić reklamę w naszym czasopiśmie w promocyjnych cenach. Nie zwlekaj ani chwili!

Zobacz nasz cennik

 
Jaka tematyka artykułów najbardziej Cię interesuje?
 

Nasze czasopisma

Ezoteryk
Psychologia w Biznesie
akasha_logo.gif
Słuchasz? Drukuj Poleć znajomemu
Oceny: / 0
KiepskiŚwietny 

Czy myślisz, że słyszysz?

„Słyszę, co mówisz, ale nie wiem, co myślisz”. Te słowa padają w jednej ze scen z ust aktora grającego
Andy Warhola w spektaklu Factory 2 w Starym Teatrzew Krakowie. Czy masz odwagę tak komuś powiedzieć? 

Naturalną tendencją człowieka jest zakładanie, że wie, co inni myślą, co czują i co zrobią. Mamy wręcz niezwykłą umiejętność układania życia innych osób w naszych myślach. Sprawnie radzimy sobie z tą kreacją u bohaterów seriali telewizyjnych, naszą rodziną i kolegami
w pracy. Wydaje nam się, że doskonale znamy innych na podstawie kilku powtarzanych zdań, gestów i zachowań. Zdarza się, że czasem w środowisku zawodowym dochodzi do większych zawirowań i zapętleń relacji niż w życiu prywatnym. Z różnych względów nie udzielamy sobie w ogóle informacji zwrotnej. Nie tylko w relacji szef - podwładny.

Oh!
Wyobraź sobie, że ludzie często mówią coś innego, niż myślą. Nigdy do końca nie wiemy, czy rzeczywiście mówią to, co chcą powiedzieć, czy to, co chcą, żeby od nich usłyszeć. Poza tym, w trakcie rozmowy można tak poprowadzić zadając pytania, aby osoba powiedziała w końcu to, czego od niej oczekujemy.
To, co ludzie mówią, zależy od ich cech charakteru, tego czy rozmawiają z osobą dla siebie ważną, czy też nie. Także od tego, czy są zmęczeni, wypoczęci, w dobrym lub złym nastroju… Szczerość wypowiedzi zależy też od poczucia własnej wartości. Może nieraz zabraknąć nam odwagi, albo wręcz przeciwnie, z powodu chęci zabłyśnięcia, kłamstwa przychodzą zbyt gładko. Nasze słowa zależą też od tego, na ile jesteśmy przekonani do swojego zdania i jesteśmy w zgodzie wewnętrznej ze swoimi czynami. A w pracy może być różnie.

Hm…
To ciekawe, ale generalnie większość osób zarządzających, uważa się za doskonałych w komunikowaniu z innymi. Dlaczego tak mało osób podziela to zdanie? Opowieści o szefie żyjącym we własnym świecie, słyszącym tylko własne polecenia, są zbyt częste, jak na tę doskonałą umiejętność. Zrób mały test - po wygłoszonej przez siebie opinii lub poleceniu, poproś słuchacza po chwili o powiedzenie własnymi słowami, tego, co usłyszał.

Taaak…
Ci, którzy są rzeczywiście skuteczni w udzielaniu informacji zwrotnej, korzystają zazwyczaj z kilku zasad.
Po pierwsze rzeczywiście od razu udzielają informacji zwrotnej osobom, z którymi wiążą ich relacje zawodowe. Czynią to po wykonaniu przez kogoś zadania, albo po wypowiedzeniu przez rozmówcę opinii. Wówczas wiadomo, czego ta informacja dotyczy. Dbają o odpowiednie miejsce i otwartą atmosferę. Zawsze sprawdzają, czy zostali zrozumiani. Jeżeli podają negatywne informacje, to starają się to robić konstruktywnie, ale konkretnie. Niektórzy proponują tzw. metodę kanapki - czyli najpierw informacja pozytywna, potem negatywna, a na końcu pozytywna. Pamiętaj jednak, że jeżeli masz do czynienia z osobą, która rzadko słucha innych, lepiej konkretnie od razu powiedzieć, co masz do powiedzenia. Poza tym, pozytywna informacja, to w naszym społeczeństwie rzadkość - przekonaj się, jak pozwala rozwinąć skrzydła. Jeżeli udzielasz komuś informacji zwrotnej, od razu powiedz o swoich oczekiwaniach. Inaczej spotkasz się z tym, że to rozmówca sam założy, co masz na myśli...

Aha…
Informacja zwrotna to baza wiedzy dla osoby, która potrafi ją uzyskać. Słuchaj, dopytuj się i upewniaj, że dobrze rozumiesz.
Analiza informacji zwrotnej pozwala poznać samego siebie. Możemy dzięki temu dowiedzieć się, jaki sposób myślenia nas charakteryzuje, a jaki naszego rozmówcę. Zazwyczaj bardzo mało wiemy na swój temat, a to inni mogą być źródłem wiedzy i oni najczęściej mają rację.

Agnieszka Rzenno 
  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2018 Elixir - nowa formuła życia ::