Migawki

Już dzisiaj możesz zamówić reklamę w naszym czasopiśmie w promocyjnych cenach. Nie zwlekaj ani chwili!

Zobacz nasz cennik

 
Jaka tematyka artykułów najbardziej Cię interesuje?
 

Nasze czasopisma

Ezoteryk
Psychologia w Biznesie
akasha_logo.gif
Strona Główna arrow Elixir 2008 arrow Nr 4 arrow Marzenia ze skarbonki
Marzenia ze skarbonki Drukuj Poleć znajomemu
Oceny: / 0
KiepskiŚwietny 
Pamiętasz swoją pierwszą skarbonkę? Jaka duma towarzyszyła brzękowi wrzucanej monety! Wtedy być może ten dźwięk - dźwięk posiadania - był ważniejszy od samej wartości uskładanych grosików. Poczucie, że oszczędności mają swoją wartość zrodziło się dopiero wtedy,  kiedy pojawił się plan, na co zbierasz. To cel określa, czy czujemy się bogaci czy biedni ze swoim stanem posiadania.

01

Na każdym etapie życia mamy inne cele finansowe. Zawsze jednak umiejętność stawiania celów motywuje do działania. Pomaga także mierzyć postępy, jakich wspólnie z dzieckiem dokonujecie w edukacji finansowej.  Możesz sam zakładać minimalne cele dostosowane do wieku Twojego dziecka. Jeśli jednak odpowiednio wcześnie zaczniesz z nim rozmawiać o pieniądzach i pomożesz mu je rozumieć, zauważysz, że dziecko będzie zadowolone, kiedy będzie mogło przekroczyć wiedzę ze swojego pułapu wiekowego.

Już w przedszkolu i pierwszych klasach szkoły podstawowej dziecko powinno poznać podstawowe pojęcia dotyczące pieniędzy. Zanim nawet pozna cyfry – możesz nauczyć je rozróżniania monet po barwie i wielkości, podobnie wskazać różnice między banknotami. Dla małego dziecka pomocne może być opowiadanie historii o postaciach na banknotach, czy wspólne stworzenie waluty obowiązującej w czasie zabawy w sklep (kolorowe kamyki różnej wielkości, malowane karteczki udające banknoty itp.) Wykorzystaj też zabawę, by pokazać, jak można rozmieniać pieniądze i wydawać resztę. Sprawdzaj postępy dziecka. Kiedy upewnisz się, że rozróżnia pieniądze, pozwól, by pod Twoim okiem samo dokonało zakupów. Zdziwisz się, jaką dumą napełni to Twoje dziecko!

Drugi aspekt najwcześniejszej edukacji finansowej to poznanie wartości pieniądza.  Poczynając od lizaka po płatny kanał telewizyjny z bajkami – pokazuj, że wszystko kosztuje. Im szybciej nastąpi zrozumienie, że za rzeczy trzeba płacić, tym łatwiej będzie Wam wspólnie uzgadniać, co dziecko by chciało, a co może mieć. Pozwól, by maluch sam określił, na co chce przeznaczyć kieszonkowe i jakie marzenie mają spełnić grosiki zbierane do skarbonki. Na tym etapie ważny jest sam fakt planowania, myślenie o celowym oszczędzaniu i świadomość, że do realizacji pewnych celów konieczne jest dokonywanie wyboru miedzy natychmiastową konsumpcją a kumulacją środków.

możesz oczekiwać już więcej. Czas brzęczącej skarbonki się kończy. Urosło kieszonkowe, zmieniły się potrzeby i przyszła pora, by dziecko zaczęło stawiać sobie nie tylko bieżące cele finansowe, ale i długoterminowe.  Urlop planujesz z wyprzedzeniem, żeby skorzystać z promocji first minute. Pokaż dziecku, ile można zyskać planując wydatki. Być może tam, gdzie się wybierasz, będzie np. szkółka surfingowa i Twój syn już marzy, że po wakacjach zaimponuje kolegom nową umiejętnością. Razem przejrzyjcie ofertę i uzgodnijcie, że dodatkowy koszt kursu pokryjecie wspólnie. Możesz nawet ustalić, że dołożysz tyle samo, ile syn sam uzbiera, więc
w efekcie zysk dla niego może być podwójny… Ponieważ w grę wchodzi już większa kwota - warto wykorzystać okazję, by porozmawiać o instytucjach finansowych. Zauważ, że większość banków umożliwia założenie konta już od 13 roku życia! Myślenie o pieniądzach warto połączyć z rozwijaniem innych sfer życia, do których stopniowo będzie dorastać dziecko. Postaw sobie - i dziecku - dwa dodatkowe cele: 1 dokonywać mądrych zakupów; 2 nauczyć się dawać i wybierać, komu dawać.

W tym drugim przypadku świetną okazją do rozmowy o dobroczynności, istnieniu fundacji i organizacji pożytku publicznego i formach ich wspierania jest wybór instytucji, na której rzecz chcesz dokonać odpisu podatkowego. Nie jest li tylko hasłem reklamowym stwierdzenie, że każda złotówka się liczy. Pozwól dziecku, by i ono mogło zdecydować, komu chciałoby pomóc. A przede wszystkim od małego buduj potrzebę pomagania, ale też umiejętność odmawiania, gdy cel nie jest tego godny. Nie do przecenienia jest tu rola Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, choć to przede wszystkim Ty sam masz być wzorem i przewodnikiem!

To samo dotyczy mądrych zakupów. Jak Ty robisz zakupy? Planujesz je, czy działasz pod wpływem chwili? Szukasz markowych wyrobów, czy kupujesz to, co wpadło Ci właśnie w oko? Najpierw zastanów się, jaki jest Twój model robienia zakupów, określ, jak chciałbyś, aby Twoje dziecko robiło zakupy – czym się kierowało przy podejmowaniu decyzji, na co wydać pieniądze i ... zacznij robić to, czego chcesz nauczyć swoje dziecko!

Małgorzata Gluth 
  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2018 Elixir - nowa formuła życia ::