Migawki

Już dzisiaj możesz zamówić reklamę w naszym czasopiśmie w promocyjnych cenach. Nie zwlekaj ani chwili!

Zobacz nasz cennik

 
Jaka tematyka artykułów najbardziej Cię interesuje?
 

Nasze czasopisma

Ezoteryk
Psychologia w Biznesie
akasha_logo.gif
Strona Główna arrow Elixir 2008 arrow Nr 4 arrow Esencja zainteresowań dziecka
Esencja zainteresowań dziecka Drukuj Poleć znajomemu
Oceny: / 1
KiepskiŚwietny 

01

Zainteresowania są motywacją do wszelkich działań, wzbogacają wiedzę, a jednocześnie dzięki codziennym doświadczeniom możemy je rozwijać. Zastanów się, kiedy i jak inspirować dzieci, by rozwijały swoje talenty

01

Już samo znaczenie słowa zainteresowanie ( z łac. inter – w środku, essere – być) brzmi zachęcająco. To, co nas interesuje może być bardzo szerokie lub skupione na wąskiej dziedzinie; stałe lub zmieniające się z czasem. Może kiedyś Twoim marzeniem było zostanie panią sprzedawczynią w sklepie z zabawkami. Albo strażakiem. Albo kosmonautą… Teraz możesz swoim dzieciom pomóc w poznawaniu tego, co jest interesujące. Nie mówię tu o samym utalentowaniu w danej dziedzinie, lecz o poznaniu możliwości i poszerzaniu obszaru szans do samorealizacji.

Ciekawość ...?
U podstaw rozwoju zainteresowań leży ludzka ciekawość – choć orientacji małego dziecka na poznawanie otaczającego świata nie można jeszcze tak nazwać. Niemniej ten etap jest niezbędnym przygotowaniem do późniejszego ich rozwoju: od prostych do bardziej złożonych, od ogólnych do skonkretyzowanych. Ciekawość jest bowiem spontaniczną aktywnością poznawczą, podatną bardzo na zmiany. Z kolei zainteresowanie jest aktywnością ukierunkowaną i względnie trwałą oraz o określonym nasileniu.

Co to jest?
Mniej więcej od 3 roku życia – czyli od rozpoczęcia tzw. wieku pytań, można mówić o zainteresowaniach u dzieci. Bezpośrednio przed tym występuje etap poznawania mowy, która jest ciekawa, jako środek służący poznawaniu świata. Od 3 do 7 roku życia zainteresowania mają charakter ogólny, wzbogacający wciąż jeszcze niewielkie zasoby wiedzy dziecka. W wieku 7 lat rozpoczyna się etap zainteresowań specjalnych, bardziej przedmiotowych i węższych, skupionych w trzech grupach:
a) sportowe
b) artystyczno – techniczne
c) naukowo – poznawcze, ale są one jeszcze mało odporne na trudności i niepowodzenia.

O cierpliwości!
Ten czas jest treningiem cierpliwości dla rodziców, bo dzieci zmieniają zdanie w kwestii tego, co je pociąga i związanych z nimi zajęć niemal z prędkością światła. Lecz tylko próbując różnych aktywności, mogą zorientować się, co jest im najbliższe. Pomimo zniecierpliwienia rodzice powinni wspierać dziecko w tych poszukiwaniach, ponieważ sprzyjają one lepszemu wykorzystaniu naturalnych zdolności (np. koncentracja uwagi, predyspozycje sportowe, zdolności manualne…) i możliwości dziecka w nauce szkolnej. Z pewnością wzmacniają też poczucie wartości, umiejętności społeczne i uczą właściwego przeżywania sukcesów i porażek.

Źródła inspiracji?
Dla młodszych dzieci głównym źródłem inspiracji do poszukiwania i rozwijania zainteresowań jest rodzina. Przedszkole z racji ilości podopiecznych nie może poświęcić im szczególnej uwagi (a nawet w prywatnych placówkach dodatkowe zajęcia wybierają rodzice). Ulubione zabawy i zabawki dziecka to oczywiste zainteresowania. Ale warto już w tym wieku próbować poszukiwania innych źródeł poszerzania horyzontów: zabierać pociechę na krajoznawcze wycieczki, ale i do muzeum czy galerii; posłuchać z nim kołysanek ale też muzyki poważnej czy opery. Nie zawsze to, co nas ciekawi, musi interesować nasze dziecko (a może się zdarzyć, że wskutek poszukiwań z dzieckiem i my znajdziemy coś nowego interesującego dla nas). I nie lekceważmy dziecięcych dociekliwych pytań, aby nie stłumić w nich naturalnej chęci poznania świata.

Kiedy ważniejsi są rówieśnicy
Wiek szkolny daje wiele możliwości poszerzania zainteresowań, począwszy od pogłębiania wiedzy nabytej w szkole, przez zajęcia pozalekcyjne, aż po realizację zadań w grupie rówieśniczej. Rodzice schodzą na drugi plan, lecz nie powinni tracić czujności, bo w wieku dorastania pojawiają się zainteresowania o charakterze psychologicznym (analiza własnych przeżyć, potrzeba samodoskonalenia oraz zainteresowanie płcią), w których współrozmówcą, a może i przewodnikiem, powinien być dorosły.

Twórczy Internet
Wreszcie niezależne od wieku a wielce obfite źródło informacji - Internet. Gry sprawnościowe, strategiczne i edukacyjne, wiedza ogólna i fora tematyczne, własny blog i komunikacja bezpośrednia, szkolenia na odległość, wymiana doświadczeń, grupy zainteresowań i języki obce... Rodzice dbajcie, by był twórczą inspiracją dla Waszych pociech!

Agnieszka Zielińska.  
  Drukuj Poleć znajomemu
 
© 2018 Elixir - nowa formuła życia ::